Sådan lærer man
Zonen for nærmeste udvikling
For at tilegne sig ny viden, må det man skal lære, kunne knytte sig til noget man i forvejen kan og ved. Man taler inden for didaktikken om den nærmeste ”udviklingszone”. Hvis det stof der skal tillæres kan knyttes til viden man i forvejen har så ligger det i den nærmeste udviklingszone. Her kan man læse mere om nærmeste udviklingszone.
Her kan man læse mere om Den nærmeste udviklingszone
Arbejdshukommerlsen
Når vi tilegner os ny viden hvad enten det er inden for matmematik eller et helt andet fag, er arbejdshukommelsen i spil. I arbejdshukommelsen tages ny viden ind og der skabes en forbindelse mellem den nye og det der allerede ligger i langtidshukommelsen.
Der er selvfølgelig ingen skade sket, hvis en elev en gang imellem møder en så stor udfordring at kravet ikke kan imødekommes, men hvis det bliver et grundvilkår, at det der skal indlæres, ikke er noget eleven kan knytte mening eller forståelse til, kan dette fører til blokeringer og fejlindlæringer hos eleven.
Konsekvensen heraf kan være at eleven ender i en stress- tilstand der senere kan føre til matematikangst.
,
