At “knække talkoden”

I matsværmerne mener vi at kendskabet til tallene fra 0-10 er helt afgørende for arbejdet med de tal der følger efter og for at kunne arbejde matematisk med tal i det hele taget. Vi kalder det at “knække talkoden”.

Vores forståelse af at “knække talkoden” kan inddeles i 6 dele, der selvfølgelig ogå er knyttet til hinanden. Disse 6 dele er:

  • Tællefølgen
  • Genkendelse og navngivning af tal
  • Tallets skriveretning
  • Tælleproceduren
  • Finger gnosis
  • Subitizing

1.Tællefølgen

Børns første kendskab til tal består oftest selve tællerækken fra 1-10. Her siges de enkelte tal i rækkefølge. I starten bliver der måske sprunget tal over, og der bliver byttet om på tallene, for tallene er, i denne fase, ikke nødvendigvis meningsbærende. De er blot lyde, i en remse, der er lært udenad.

Indøvningen af tælleremsen er dog stadig et vigtigt stadie, og det er vigtigt at børnene øver, indtil de kan remsen uden at springe tal over eller bytte om på nogen af tallene.

2. Genkendelse og navngivning af  tal

Selvom en elev er god og sikker i at tælle fra 0 til 10 er det ikke sikkert at eleven knytter talsymbolerne til tallenes navne. Det er vigtigt at eleven bliver sikker i at pege på og genkende tallene fra 0-10, også uden at tallene er i rækkefølge.

3.Tallets skriveretning

Ethvert tal har et navn og et symbol, men til hvert af de 10 talsymboler knytter der sig en bestemt skrivebevægelse, som er god at have indarbejdet i hånden. Det letter presset på arbejdshukommelsen i det senere arbejde med matematik, at man ikke skal sidde og komme i tanke om, hvordan man skal skrive de forskellige tal.

Samtidig er arbejdet med at skrive tallet, med den rigtige skriveretning, også en måde at forankre viden om talsymbolernes udseende på. Således styrker det arbejdet med den ovenfor nævnte talgenkendelse og navngivning.

4. Tælle proceduren

At kunne tælleremsen er ikke det samme som at have forståelsen af selv tælleproceduren. Tælleremsen er  dog en forudsætning for at kunne arbejde med tælle-proceduren.

Når man skal forstå tælleproceduren, er man  nødt til først at forstå princippet om, at den genstand der peges på med fingeren, peges på netop én gang. Eleven skal forstå at der ikke må springes nogen genstande over, og at ingen genstande må tælles 2 gange.

Når eleven har forstået at hver enkelt genstand skal tildeles netop ét navn, skal eleven forstå, at når man når til den sidst-talte genstand, så skal alt informationen om de andre genstande, og de tal-navne de blev tildelt, smides væk. Det er kun det sidstnævnte tal, der er er væsentligt, dette er svaret på spørgsmålet: Hvor mange er der?

På NCUMs hjemmeside kan man læse mere om tælleproceduren:

NCUM-at tælle

Tælleproceduren – den første regnestrategi

Hvis jeg lægge én til et tal, så bliver tallet én større
– Har man beskæftiget sig bare en lille smule med tal, så er dette selvindlysende, og det kan næsten være svært at begribe, at man kan mangle denne forståelse.
Men for mange børn i førskole og indskolingen er dette noget, der skal erkendes. For så vidt er dette den først regnestrategi, man har brug for, og en vigtig forudsætning for at komme til at regne senere hen.
Img 1913

5. Finger Gnosis 

-tal og tælling er knyttet til vores fingre.

På samme måde som 10-talssystemet er knyttet til de 10 fingre, som vi har på vores hænder, er selve talforståelse og tælling, også funderet i vores fingre.

Derfor er det vigtigt i arbejdet med den basale talforståelse, at elever opnår en fortrolighed med at koble antal af fingre, med det tilsvarende tal.

Forskning har vist at børn, der har en dårlig føling med deres fingre og har svært ved at skelne de enkelte fingre fra hinanden, også har en lavt udviklet talforståelse og derfor også har svært ved at lære matematik.

En manglende føling med fingrene har den medicinske betegnelse ”fingeragnosi”, og dækker over manglende evne til at navngive fingrene, bevæge bestemte fingre på kommando og pege på navngivne fingre. En elevs fingeragnosi i førskolealderen har forskningsmæssigt vist sig at kunne forudse problemer med talforståelse og matematik på senere klassetrin.

På denne side kan man læse mere om emnet: Finger gnosis

Subitizing

Subitizing betyder evnen til at antalsbestemme en gruppe objekter uden at tælle. Det er meget vigtigt at eleverne udover symbol, skriveretning og talnavn også kan genkende de forskellige mønstre der knytter sig til tallet.

Som vist på billedet kan tallet 3 således se ud på mange forskellige måder, og det er vigtigt, at eleven kan genkende så mange som muligt af disse repræsentationer.

NB. katten på billedet har ikke selv peget på kortene og forstår ikke et muk. Kortene er lavet af Maria Grove og kan gratis downloades på hendes hjemmeside: Maris grove

Img 2077