Matematisk udvikling
Zonen for nærmeste udvikling
For at tilegne sig ny viden, må det man skal lære, kunne knytte sig til noget man i forvejen kan og ved. Dette gælder indenfor matematik såvel som alle mulige andre fag. Man taler inden for didaktikken om zonen for nærmeste udvikling. Et begreb introduceret af den rusiske psykolog Lev Vygotsky.
Med denne forståelse overført til matematikken er det vigtigt, at arbejdet med tal, og senere matematiske begreber, tager udgangspunkt i det eleven faktisk kan og ikke springer for hurtigt frem. Det er forstået med Vygotskys model vigtigt, at det der skal læres, ligger indenfor den nærmeste udviklingszone, hvilket på tegningen her ved siden af svarer til “learning Zone”.
Som vi har skrevet i afsnittet Begyndervanskeligheder i matematik risikerer man at starte undervisningen i matematik i indskolingen på et for højt niveau, som en del børn har svært ved at møde. Da indskolingen er børnenes første møde med tal og matematik, er det kritisk vigtigt at undervisningen foregår indenfor elevernes nærmeste udviklingszone.
På learning.dk kan man læse mere om “Zonen for nærmeste udvikling”.
![](https://matsvaermerne.dk/wp-content/uploads/2024/11/Image-2-1.jpeg)
Matematisk udvikling
Læringsstien
Indenfor matematik-didaktikken taler man om en ”learningtrajectorie” – en lærings-sti . Denne ide bygger på at matematikundervisningen er nødt til at følge en særlig sti, som er tilpasset den måde og den rækkefølge de forskellige begreber inden for matematikken skal læres på, for at give mening og for at ny viden kan koble sig til noget allerede forstået og velkendt.
På denne side kan man læse mere om learning trajectories
At man netop taler om en sådan læringssti specifikt indenfor matematikundervisningen skyldes nok matematikfaget er meget vertikalt opbygget. Det er svært at springe rundt i emner og begreber, basis skal læres først, idet der hele tiden er tale om en stigende kompleksitet.
![](https://matsvaermerne.dk/wp-content/uploads/2024/11/Image-2.jpeg)
En lærerplan som læringssti?
I Danmark har vi ikke noget fast struktureret matematik-lærerplan, der gør rede for hvordan de forskellige elementer af matematikforståelsen hænger sammen. Vi har ikke nogen nedskreven ”læringssti” vi kan skæve til og beslutte hvad en elev skal lære først og hvad bagefter.
Som Carl Winsløw, professor ved naturfagenes didaktik udtaler i en artikel i mediet Zetland: ”Et af problemerne er, at vores læreplaner er fulde af en masse ord, som ingen forstår, og som ikke er særlig præcise” Zetland 5/2 2020
Carl Winsløw mener at man bør udarbejde en samlet strategi for tal og algebra, der rækker helt fra 1. klasse og til 2. G. En sådan samlet strategi, kunne udgøre en læringssti som pædagoger og lærere kunne støtte sig til i deres undervisning.
Hos Matsværmerne mener vi lærings-stien i matematik, begynder ved det vi kalder “at knække Talkoden”. Vi har kunnet konstatere, at dette begyndende arbejde, der tager udgangspunkt i tallene fra 0-10, er afgørende for elevernes videre arbejde med tal og matematik. I afsnittet “at knække talkoden” kan man læse mere om hvad det vil sige hvad dette første arbejde med matematik vil sige.