Den første Tal-forståelse- SFON

Hvor begynder den første tal-forståelse? På engelsk har man et begreb der hedder Spontaneous Focusing On Numerosity  (SFON).

Dette er af matematik-didaktikeren Pernille Pind oversat til “spontant fokus på tællelighed”.

I begrebet SFON dækker over den første opmærksomhed  på tal og tælling. I denne fase tælles genstande i hverdagen og antal vises med fingrene. Der knyttes samtidig navne til talsymboler og måske knyttes der også billeder til de enkelte tal som f.eks terninge-billeder. 

Ikke alle børn har ved starten af 0-klasse udviklet en  “spontan fokus på tællelighed”. Det er nødvendigt at børn, der kun har lidt “spontan fokus på tællelioghed”  kommer i gang med at høre, føle, tælle, se og gøre tallene. I Matsværmernes “knæk talkoden” indsats er det dette begyndende møde med tallene der er i fokus. 

I dette link fortæller Pernille Pind mere om begrebet SFON

Begyndervanskeligheder i matematik

Mødet med tal og senere matematik starter officielt i skolen, men mange børn har allerede stiftet bekendtskab med tal og tælling før de kommer i skole. Det er vores erfaring, fra vores arbejde i indskolingen, at der er en gruppe af børn, der kun har haft meget lidt med tal at gøre, når de møder i skole første dag. Denne gruppe er fra start af alvorligt bagud.

Samtidig har vi oplevet at der mange steder i de første skoleår, mangler en struktureret opmærksomhed på, at alle elever får oparbejdet et basalt kendskab til tallene fra 0-10.

Den store forskel på hvad børnene kan når de begynder i skole og den manglende systematiske indsats betyder, at der for nogle børn, allerede fra de første skridt  ind på den matematiske læringssti, er lagt nogle gevaldige forhindringer foran dem.

Img 1945

Tidlig matematikindsats (TM)

Med det formål at undgå de ovenfor beskrevne opstartsproblemer, har man de seneste år arbejdet med en tidlig matematikindsats forkortet TM.

Forskning i TM har vist at det har afgørende betydning for, hvordan eleven klarer sig, ikke bare i  matematik, men også læsning. Der er derfor også, indenfor matematik-didaktik- kredse i Danmark, blevet talt meget om TM og Tm er også indført på enkelte skoler i landet. Den tidlige matematikindsats begynder dog som regel først i 1 eller 2 klasse. Det er desværre ret sent. Samtidig er systematisk arbejde med tidlig matematikindsats ikke ret udbredt i Danmark.

Her links til dansk forskning i tidlig matematikindsats:

Folkeskolen.dk  

I udlanet har forskningen også vist at en tidlig intervention (blandt andet for førskolebørn) virker. Nedenfor er links til sådanne forskningsrapporter.

 Education-endowment-foundation  og Frontiers

Med baggrund i forskningen og i egne undervisningserfaringer mener vi i matsværmerne, at der bør sættes massivt ind for at sikre, at alle børn har et grundlag for at kunne udvikle sig matematisk. Indsatsen bør begynde så tidligt så muligt og tage udgangspunkt i leg, sanser, motorik og frem for alt børnenes individuelle begyndende forståelser af tal og matematik.

I matsværmerne kalder vi denne begyndende fundamentale tal-forståelse for at “knække tal-koden”. I afsnittet “At knække talkoden” kan man læse mere om hvad vi lægger i dette begreb.