Indskolingsmatematikkens mangler:

De skoler, der bliver de mest eftertragtede i fremtiden, bliver dem, der kan reformere matematikfaget. Elever, der ikke får tilegnet sig basal talforståelse og senere regnestrategier bliver i stigende grad udelukket fra at kunne uddanne sig frit (deres uddannelsesmuligheder er allerede alvorligt indskrænkede) og samtidig risikerer vi at udelukke en del af befolkningen fra at handle og navigere frit i vores demokratiske samfund, der i stadig højere grad kræver almen talforståelse af befolkningen.

Den matematikundervisning, man møder i dag, er slet ikke parat til at møde de krav om ændringer, som samfundet stiller. Nedenfor har jeg listet de mangler, jeg mener  matematikundervisningen i Danmark har generelt.

School 7701944 1280

Et absrtrakt fag

-Fra første møde i 0-klasse er matematik et meget abstrakt funderet fag. Som matematiklærer gennem en årrække i den danske folkeskole, kan vi observere at matematik er et fag, som allerede fra 0-klasse funderes strengt teoretisk: Det foregår primært i bøger og på computer og favner på ingen måde den taktile, sanselige og motoriske tilgang, som forskningen i matematikdidaktik gang på gang har redegjort for nødvendigheden af. Selv de mest praktiske dele af faget (som f.eks. måling) foregår de fleste steder primært i bøgerne. 

Det er ekstremt svært at lære og huske symboler uden betydning. Derfor er det vigtigt at få koblet forskellige repræsentationer til de enkelte symboler.

Matematikfaget er vertikalt

-Matemak er et vertikalt fag, og undervisningen, som den ser ud i dag tager ikke hensyn til dets iboende hierarkiske opbygning (noget skal læres, førend noget på et højere forståelsesniveau kan læres). Konsekvensen heraf bliver, at  for mange elever undervises på et for højt niveau. Dette fører til et ringe, eller i værste fald intet læringsudbytte, idet det der skal læres ikke har noget velkendt at knytte sig til. Det ligger med andre ord ikke indenfor den nærmeste udviklingszone.

Dette betyder at det grundlæggende  matematikfundament, som skal lægges i indskolingen(0-3 klasse) og som består af basal talforståelse og senere regnestrategier, vakler når eleverne kommer op i 4-klasse. 

Når helere det basale matematikfundament vakler, så vakler hele deres fremtidige matematikforståelse.

Matematikfaget vækker ubehag

 – Matematikfaget  vækker ubehag som stress og angst -pga. af ovennævnte manglende muligheder for at møde eleverne på det niveau de er. Matematikken bliver derfor, for mange elever, meningsløs og svær at forholde sig til. Denne meningsløshed, hvor det føles umuligt at knytte ny viden til allerede kendt viden, fører  som beskrevet i  i afsnittet “Matematikkens følelser” ofte til angst eller apati.

 

Matematikfagets lære-planer er  ukonkrete

Matematikfagets  lærerplaner er komplicerede og meget indforståede. De egner sig dårligt som arbejdsredskab for alm. matematiklærere eller pædagoger. Sproget er upræcist og målene med undervisningen ukonkrete.  Selvom billedet af “kompetenceblomsten” til højre er taget fra Fælles mål, før disse blev “forenklet”, så må man bare sige at forenklingen ikke har gjort arbejdet med matematikken mere overskuelig, endsige gjort det nemmere at arbejde systematisk med det vertikale fag som materamtikfaget nu en gang er.

Didaktisk forskning mangler fokus på indskolingen

Matematikfaget didaktiske forskning fokuserer ikke  på det grundlæggende fundament i matematikforståelsen, og vigtigheden af indskolingsmatematik tages slet ikke alvorligt. Det er mit indtryk at matematik-didaktiske forskere, fravælger at forske her, fordi det matematikfaglige stof, der arbejdes med, er på et meget basalt plan (og dermed heller ikke er prestigefyldt). Der findes godt nok en lille flok der gør en stor indsats med forskning og udvikling i Danmark (Pernille Pind, Pernille Bødtker Sunde, Margit Holm og Maria Grove- er nogen af dem), og som arbejder med indskolingsmatematik, men deres viden og forskning har slet ikke den gennemslagskraft, som der er brug for, i forhold til at få lagt et grundlæggende fundament af matematik-forståelse i den danske folkeskole.

Pa Nationalt center for matematikdidaktik NCUM er der en offentliggørelse af den didaktiske forskning ennem de seneste år, og her kan man man tydeligt se hvor underprioriteret forskningen i førskole og indskoling er i Danmark. Her er et link til NCUM hjemmeside: NCUM