De konkrete matematik-materialer

De konkrete materialer skal understøtte meget nøje hvad det er eleven skal lære. 

For at skabe mange forskellige repræsentationer af de forskellige tal fra 1-10 er det godt at få mange sanser i gang på samme tid. Derfor lægger Mat-sværmernes konkrete materialer op til at få både syn, hørelse og følesans i gang på samme tid. Samtidig er det vigtigt at forståelsen af tallene knyttes til kroppen, derfor er både fingre og krop i gang når man “knækker talkoden”.

Matsværmerkassen

I Matsværmer-kassen finder du alt hvad du skal bruge for at opbygge den basale talforståelse hos førskole elever.

Materialet kan både bruges i den daglige undervisning, eller som en særlig indsats hos de børn, der starter i skole, men har haft intet eller meget lidt med tal at gøre.

Matsværmerkassen indgår som en del af “knæk talkoden” indsatsen. Matsværmerkassen er lige til at gå til og indeholder:

  • Sandkasse til at skrive i
  • 1 Snorlingesæt
  • 1 pingvinvægt med tal og pingviner
  • Gulvtal til at hoppe på
  • 2 sæt hulbrikker
  • 2 Terninger i træ
  • 1 sæt Tal-plader
  • Modellervoks til at moddelere tallene.

Matsværmerkassen koster:

3.000kr (excl.moms). Hvis ting bliver væk fra kassen kan man let bestille nye dele hos Matsværmerne.

Hulbrikker

Hulbrikkerne er 10 forskellige små udskårne plader hvor antallet af huller svarer til det tal de repræsenterer. Hullerne er placeret I par af 2 så det er tydeligt om det er et ulige eller et lige tal. De ulige tal har en “tap” de lige har ikke.

Hulbrikkerne er ensfarvede, hvilket gør at man må se eller føle på brikkens for at bestemme antallet. Matsværmernes øvelser med hulbrikkerne handler netop om at se eller føle sig frem til tallet. Ved at stille spørgsmål som “hvor mange fingre kan man sætte I hulbrikkens huller?” kommer der finger gnosis i spil, som er så vigtig for talforståelsen.

I starten vil mange børn være nødt til at tælle antallet af huller for at bestemme hvilket tal det repræsenterer. Med øvelse og tid vil eleverne imidlertid blive gode til at mønstergenkende de forskellige brikker og vil ikke have brug for at tælle.  For mange børn sker denne proces ikke af sig selv og der er brug for træning. Arbejdet med at mønstergenkende tal kaldes også subitizing.

Hulbrikkerne kan også bruges på et senere stadie i matematikundervisningen når man skal arbejde med forståelsen af, at hvert tal er sammensat af forskellige andre tal.

Hulbrikkerne koster:

300kr. for 2 sæt (excl.moms)- der kan nemt bestilles ekstra hulbrikker hvis nogen er blevet væk. Et klassesæt (med 10 hulbrikssæt koster 2500kr.(excl.moms)

 

Snorlinge

Snorlingerne er lavet sådan at perlerne vil være i lyst træ op til 5. Herefter vil tal der er er større end 5 have perler i mørkere træ fra 5 og opefter. På den måde vil snorlingene på et senere stadie kunne bruges til subitizing.

 Snorlingene har en lille nøglering i enden som kan tages på fingeren, således kan snorlingen også bruges i lege hvor man skal bruge sine hænder til at tage andre børn i hænderne.

Snorlingene koster:

150kr (excl.moms) og man kan let bestille nye hvis nogen af snorlingene bliver væk.

Img 2609

 

 

 

Talpladen

Vi har udviklet nogle plader hvor tallene fra 0-9 er fræset ned i pladen således at fingeren kan glide i tallets skriveretning. Barnet kan føle hvordan tallene skrives og behøver ikke at være bange for at gøre noget forkert, fordi fingerens bevægelse ikke fastholdes – som hvis man skrev med en skriveredskab.

Samtidig er bevægelsen af fingeren på palden med til at styrke barnets fingergnossi.

Talplapladen koster:

400kr. for et sæt med alle tallene fra 0-9 (excl.moms)